Skip to main content

9 november, 2022

Når du står over for en privatflytning, er der en række flyttetips, du med fordel kan skrive på din huskeliste. Som professionelt flyttefirma har Mesterflyt varetaget mange flytninger, og vi ved derfor, at der er en masse praktiske ting, som skal ordnes.

I dette indlæg får du en huskeliste med 10 punkter, som gør din flytning mere overskuelig.

10 ting du skal huske, når du flytter

1. Folkeregisteradresse

Du skal huske at melde din flytning til folkeregisteret senest 5 dage efter, du flytter. Det gør du enten digitalt på hjemmesiden for den kommune, du flytter til eller på borger.dk. For at melde flytningen online skal du bruger MitID/NemID eller digital signatur. Du kan desuden melde din privatflytning samlet for hele din husstand.

2. Oplys adresseændring

Folkeregistreret sender automatisk besked til alle offentlige kontorer, når du har meldt din flytning. Det er dog ikke alle steder, der får besked om, at du har ændret din adresse. Derfor skal du selv huske at oplyse din adresseændring hos steder som:

  • Forsyningsselskaber – el. vand, varme, gas
  • Læge – hvis du beholder den samme
  • Diverse abonnementer
  • Blodbanken
  • Telefon, TV- og internetleverandør
  • Fritidsaktiviteter.

3. Navn på postkassen

Et vigtigt flyttetip er, at du sætter dit navn på din nye postkasse med det samme, da PostNord ellers ikke har pligt til at aflevere din post. Husk også at fjerne dit navn fra din gamle postkasse, så der ikke opstår forvirring om, hvor dine breve skal hen.

Er du tilmeldt “Reklamer – Nej tak”, ”Reklamer og gratisaviser – Nej tak” og/eller ”Nej tak+”, skal du huske at tilmelde det på ny efter flytningen, da disse automatisk ophører efter adresseændringen.

4. Læge

Vil du skifte læge efter din privatflytning, er dette gratis. Hovedreglen er dog, at du skal vælge en læge maks. 15 km fra din nye adresse. Ligesom med folkeregisteradressen skal du skifte læge på nettet til den kommune, du flytter til eller via borger.dk. Her har du også overblik over hvilke læger, der har åbent for tilgang.

5. Aflæsning af forbrug

Ved en flytning skal du aflæse el, gas, vand og varme og melde din flytning til forsyningsselskaberne. Herudover skal du også aflæse forbrug og melde din nye adresse til forsyningsselskaberne, som skal have dine tal senest 5 dage efter, du er flyttet. Nogle selskaber kræver det dog allerede senest 3 dage efter.

6. Boligstøtte

Flytter du til en lejebolig, har du mulighed for at søge boligstøtte. Du finder ansøgningsskemaet på borger.dk, hvor du også kan læse mere om reglerne for støtten.

7. Forsikring

Du skal muligvis have foretaget ændringer i forhold til din indboforsikring ved en privatflytning. Herudover er det heller ikke alle forsikringer, der dækker alle typer af boliger. Har dit nye hus f.eks. stråtag, kan der godt være ændringer i din forsikring. Husk derfor at kontakte dit forsikringsselskab og hør om evt. ændringer.

8. Flytter du til udlandet?

Der er flere dele, du skal være opmærksom på ved at flytte til udlandet. Du skal både have styr på visum, opholds- og arbejdstilladelse, regler for at indføre husdyr, vaccinationskrav, uddannelsesmuligheder for dine børn, bankoplysninger osv.

Flytter du til udlandet i mere end 6 måneder, skal du desuden melde din udrejse i Folkeregistret. Det kan gøres online på kommunens hjemmeside, på borger.dk eller ved henvendelse til kommunens Borgerservice.

Hos Mesterflyt hjælper vi gerne med flytninger til og fra Danmark under vores internationale afdeling MF Interlogistics.

9. Få fat i flyttekasser

Når du skal flytte har du brug for flyttekasser til at organisere dine ting. Flyttekasser kan være dyre men alligevel nødvendige at anskaffe.

Som kunde hos Mesterflyt kan du låne flyttekasser gratis af os 14 dage før og efter din flytning.

10. Nedpakning af ejendele

Det kan tage lang tid at pakke ens ejendele sammen og sortere dem, så de nemt kan pakkes frem i din nye bolig. Du opdager med garanti, at der er flere ting, som enten skal sælges, smides ud eller gives bort.

Har du brug for hjælp til at pakke dine ejendele praktisk og ansvarligt, kan du med fordel benytte dig af et professionelt flyttefirma. Flyttemændene kan både hjælpe dig med nedpakning, transport og udpakning.

Skal vi hjælpe med din flytning?

En privatflytning kan være stressende og selv med vores flyttetips, kan det stadig synes som en uoverskuelig proces. Få derfor hjælp fra et professionelt flyttefirma og gør din flytning effektiv og problemfri. Mesterflyt tilbyder både opbevaring og forskellige flytteservices, så du ikke behøver at løfte en finger.

Giv os et kald på tlf. 61 700 750, eller udfyld kontaktformularen – så modtager du et godt og uforpligtende tilbud, der er skræddersyet til dine behov.